CWLogoV1 negro 500

Programació 2n trimestre Club Wagner i Fòrum Barcelona Clàssica

PROGRAMACIÓ 2n Trimestre
CLUB WAGNER i FÒRUM BARCELONA CLÀSSICA

Us comuniquem la programació del proper trimestre perquè pugueu agendar-vos els esdeveniments. Presentem tant les conferències i visions del Club Wagner com el programa de debat Fòrum Barcelona Clàssica, que té lloc també al Club Wagner. Aquest trimestre, les activitats del Club seran en dilluns a les 19h i les del fòrum un dimecres al mes a les 19h també. Esperem que disfruteu!

El Club Wagner també vol reivindicar la figura de la dona i ho farem aquest proper dilluns dia 11 de març a les 19h amb Mar Medinyà i el dia 1 d'abrilamb Visions sobre personatges femenins wagnerians.

Mar Medinyà, historiadora de l'art i crítica musical, ens parlarà del paper de la dona en el món wagnerià. Segons comenta la conferenciant, "tota persona que s'hagi acostat mínimament a les òperes wagnerianes sabrà que els personatges femenins hi tenen un paper cabdal, de fet, és difícil pensar en un hit operístic del segle XIX sense "prima donna". En Wagner, com en les obres d'altres autors i compositors contemporanis, les dones tenen una tasca grandiloqüent: la de redimir l'heroi masculí, protagonista indiscutible. Les tres primeres òperes de maduresa del compositor (Holandès, Lohengrin i Tannhäuser) compten amb uns personatges femenins que semblen ésser dibuixats pel mateix imaginari masculí, burgès i europeu del s. XIX; tots ells moren per a redimir l'heroi, per amor, i de maneres ben estranyes. En aquesta xerrada intentarem endinsar-nos en aquests personatges que s'han convertit en ideals irreals i gairebé insans".

Aquesta és la setmana del 6è Fòrum Barcelona Clàssica, amb Joaquim Garrigosa, fins ara director de L’Auditori, i Rubén Gimeno, director titular de l’OSV, per parlar de l’univers de les orquestres. Especialment, la diferència entre la missió de les orquestres públiques i les privades, en quins casos podem emprar el terme “popular” en el repertori i si serveix per captar nou públic, fins a quin punt es pot arriscar (programació conservadora versus programació oberta a la innovació), música i cinema, BSO, en quines condicions? Té sentit musical en la programació d’una orquestra? Quina validesa té l’orquestra simfònica al segle XXI? Ho debatrem amb la moderació d’Aina Vega i Rofes. Al Club Wagner, dimecres 6 de març a les 19h. No hi falteu!

El proper dilluns 4 de febrer podrem gaudir d'una conferència a càrrec d'Aina Vega sobre la Segona Escola de Viena de Schönberg, Berg i Webern.

En el moment en què Schönberg va fer els seus primers plantejaments teòrics en el camp de la musicologia, a principis del s. XX, va adonar-se que la història de la música s'havia convertit en un seguit de problemes de llenguatge derivats de la hipertròfia harmònica wagneriana. Després de l'etapa post-romàntica es va endinsar en l'expressionisme atonal fins a gestar el seu mètode amb dotze tons. Tractarem els fonaments del dodecafonisme i quines conseqüències té en els seus deixebles Alban Berg i Anton Webern, que conformaren la Segona Escola de Viena.